اعتیاد به خودارضایی

سلام

سوال اینه که من خیلی خودارضایی می‌کنم. باید چکار کنم که این کار رو ترک کنم؟ حداقل در روز سه الی چهار بار این کار رو می‌کنم. ممکنه بهم بگید چکار باید انجام بدم؟

سلام همراه عزیز،

از این‌که ژوپی‌آ را به‌عنوان مشاور خود انتخاب کرده‌اید سپاسگزاریم. من روانشناس هستم و خوشحال‌ام که می‌توانم به شما کمک کنم.

خودارضایی یک رفتار جنسی عادی است و پیشروی طبیعی در رشد جنسی را به همراه دارد. این رفتار به‌ویژه در سال‌های آغازین بلوغ – یا در هرزمانی که فرد دسترسی به شریک جنسی مطلوب نداشته باشد – می‌تواند با ارضای نیاز جنسی، تنش فرد را کاهش دهد و به سازگاری فرد کمک کند. بنابراین، لازم است بدانید که خودارضایی به‌خودی‌خود مشکل یا بیماری نیست و حتا سود بهداشتی هم دارد. تحریم‌های اخلاقی علیه خودارضایی ریشه در ادیان و مذاهب دارند و هیچ‌کدام به پژوهش‌های علمی با پایه‌ی مستدل برنمی‌گردند. درصورتی‌که خودارضایی همراه با استفاده از اشیای نوک‌تیز و خطرناک که منجر به آسیب عضوی می‌شوند نباشد، احتمال بروز عارضه‌های جدی طبی نزدیک به صفر است.

بااین‌حال، اگر خودارضایی تبدیل به یک عادت غیرقابل کنترل شود، به این معناست که به نوعی اعتیاد یا وسواس جنسی تبدیل شده است. به‌این‌ترتیب فرد به‌طور مداوم اشتغال خاطر با مسایل جنسی پیدا می‌کند که از نظر روانی برای او ناتوان‌کننده خواهد بود و او را از فعالیت‌های روزمره بازخواهد داشت.

خودارضایی

اگر امکان دسترسی به شریک جنسی را ندارید، بهتر است با ورزش، رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های ذهنی و شغلی، میل جنسی‌تان را تا حد امکان بیدار نکنید. میل جنسی از یک قانون ساده پیروی می‌کند که می‌توان آن را «شیر خفته» نامید! میل جنسی مانند شیری خفته (خوابیده) است که داشتن رابطه‌ی جنسی، دیدن فیلم‌ها و تصویرهای جنسی و همین‌طور خیال‌پردازی‌های جنسی آن را بیدار می‌کند. بنابراین اگر نمی‌خواهید خودارضایی کنید، کافی است این شیر خفته را بیدار نکنید و انرژی‌تان را در مسیر دیگری مانند کار، درس یا ورزش صرف کنید.

هم‌چونین جهت ترک خودارضایی، بهتر است شرایطی را که منجر به این عمل می‌شود، به حداقل برسانید. برای مثال، فرض کنید که شما شب‌ها پیش از خواب خودارضایی می‌کنید. سعی کنید شب‌ها تازمانی‌که کاملن چشمانتان سنگین نشده است، به اتاق یا رختخوابتان نروید. مقابل تلویزیون در جمع خانواده بمانید و به‌این‌ترتیب به‌عمد شرایط را برای این کار فراهم نکنید.  ورزش، فعالیت ذهنی و بدنی، تنها و بی‌کار نماندن و همین‌طور دوری از محرک‌های جنسی مانند فیلم‌ها و کلیپ‌های شامل تصویرهای برهنه می‌تواند در ترک اعتیاد به شما کمک کند. اگر کارهای کمی برای انجام‌دادن دارید و این باعث می‌شود ذهنتان مدام به فکرهای جنسی مشغول شود، برای خودتان برنامه‌ی پرکاری تنظیم کنید. خواهید دید که در صورت مشغول‌بودن به کارهای مختلف، کمتر دچار وسوسه برای خودارضایی خواهید شد.
برای خودتان یک هدف تعیین کنید و انرژی‌تان را صرف رسیدن به آن هدف کنید. تعیین‌ هدف‌هایی چون ادامه‌ی تحصیل، رفتن به یک کلاس یا باشگاه ورزشی و یادگیری یک مهارت جدید از این دسته هستند.

علاوه‌براین، فراموش نکنید که باید تدریجی پیش بروید. برای نمونه، اگر سابق بر این، روزانه چهار بار خودارضایی می‌کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید که به‌یک‌باره شمار بارهای آن را به صفر برسانید. بلکه باید تمرین کنید که هرچند روز، از دفعه‌های این عادت کم کنید.

فراموش نکنید که خودارضایی عمل زشتی نیست و می‌تواند سود بهداشتی هم داشته باشد. این اعتیاد به خودارضایی است که مانند هر اعتیاد دیگری مشکل‌ساز است و باید با آن مقابله کرد.

موفق باشید.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s