رابرت اسپيتزر

رابرت اسپيتزر روانشناس در سن ٨٣ سالگي از دنيا رفت.

اين پزشك در مبارزه با اينكه همجنسگرايي به عنوان يك بيماري در ليست بيماري هاي آسيب شناسي قرار نگيرد يك رهبر بود.

دكتر رابرت اسپيتزر، كسي كه تلاش زيادي نمود تا همجنسگرايي به عنوان يك بيماري رواني شناخته نشود در روز جمعه ٢٥ دسامبر در سن ٨٣ سالگي چشم از جهان فرو بست.

به گفته همسرش جانت ويليامز، استاد دانشگاه كلمبيا، او به دليل مشكل قلبي از دنيا رفت.

برطبق گزارش اسوشيتد پرس، اسپيتزر نسخه هاي متعددي از كتابچه راهنماي تشخيصي و آماري اختلال هاي رواني يا DSM را به چاپ رساند كه اين كتاب شامل ليستي از اختلال هاي عمده ي رواني است.

در سال ١٩٧٣ پس از ديدار با تعدادي از فعالان همجنسگرا، دكتر تحت فشار قرارداده شد تا همجنسگرايي را از ليست DSM خارج كند.او استدلال كرد كه اگر مردم LGBTI مشكلي با تمايلات جنسي خود نداشته باشند،ميل يه همجنس نمي تواند يك بيماري روحي باشد.

دكتر آلن فرانسيس ويرايشگر آخرين نسخه ي كتابچه راهنماي DSM، به نيويورك تايمز گفت كه او موثرترين روانشناس زمان خود بود.

همجنسگرايي كه در آن زمان به جز دسته بيماري هاي اختلال هاي روحي بود، جز رفتارهايي بود كه توسط دكتر اسپيتزر تجزيه و تحليل شد و سپس در سال ١٩٧٠ از ليست اختلال هاي روحي خارج شد.

تا آن زمان DSM، همجنسگرايي را به عنوان يك بيماري طبقه بندي كرده بود و آن را به عنوان اختلال شخصيتي جامعه ستيز تعيين كرده بود.

دكتر اسپيتزر گفت كه او پس از ديدار فعالان حقوق همجنسگرايان تحت فشار قرار گرفت و تعيين نمود كه اگر همجنسگرايان با هويت جنسي خود مشكلي ندارند و با آن احساس راحتي مي كنند، همجنسگرايي نمي تواند يك اختلال باشد.

او به واشنگتن پست گفت : همچنين يك اختلال پزشكي بايد با پريشاني ذهني، درد يا اختلال در كاركرد اجتماعي همراه باشد.

او در گفتگو با نيويورك تايمز گفت : واقعيت اينكه امروزه ازدواج همجنسگرايان مجاز است را مديون باب اسپيتزر مي دانيم.

اما بعدها دكتر اسپيتزر با جنجال روبرو شد، پس از انتشار يك مطالعه در سال ٢٠٠١ كه ادعا نمود از درمان جبراني براي تغيير دادن همجنسگرايان به دگرجنسگرا شدن حمايت مي كند، اين مطالعه با واكنش فعالان همجنسگرا روبرو شد.

بيش از ١٠ سال بعد، او به خاطر اين مطالعه عذرخواهي نمود و گفت كه آن ناقص بوده است.

بیان دیدگاه