رفتارهای هشداردهنده‌ی جنسی در کودکان

شما می‌توانید برای تشخیص مشکل‌ساز بودنِ بازی‌های جنسیِ بین کودکان کمک بگیرید. وقتی صحبت از رفتار جنسی در کودکان پیش می‌آید واضح نیست که آیا این رفتار، رفتاری‌ست که باید نسبت به آن حساس شد یا نه. اولین قدم آگاهی از مراحل رشدیِ شناخته‌شده است. شناخت رشد، دانش و رفتار جنسی کودکان برای تشخیص دقیق مشکلات رفتار جنسی در آن‌ها ضروری است. وقتی نگرانی‌ای وجود دارد یادگیری بیشتر درباره‌ی نشانه‌های رفتار مشکل‌دار جنسی در کودکان می‌تواند به ما کمک کند. اگر نشانه‌هایی از آسیب‌زننده بودن در رفتار کودک می‌بینید، مشاوره‌ با یک متخصص در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

نقاشی از کودکان

بازی جنسی در مقایسه با رفتار جنسی مشکل‌ساز

طیف وسیعی از رفتارهای جنسی در کودکان و جوانان وجود دارد. از بازی‌های رایج جنسی گرفته تا رفتارهای جنسی آسیب‌زننده. باید بدانیم که تمام رفتارهای هشداردهنده‌ی جنسی در کودک نشانه‌ی رفتار جنسی مشکل‌ساز جدی یا مداوم نیستند. اگر نگران رفتار فرزندتان هستید صحبت با یک متخصص ضروری است. شما می‌توانید از این راه به طور امن و سالم کمکی را که برای شناخت و مدیریت رفتار کودک نیاز دارید دریافت کنید.

درباره‌ی بازی جنسی

کنجکاوانه و خودانگیخته است. گاه و بی‌گاه و با توافق دوطرفه اتفاق می‌افتد. بین کودکان همسال، هم‌جثه یا کودکانی که در یک مرحله‌ی رشد هستند مثل برادر و خواهرها، بچه‌های اقوام نزدیک یا هم‌بازی‌ها اتفاق می‌افتد. با ترس، خجالت، خشم یا اضطراب زیاد همراه نیست. وقتی به کودکان گفته شود که از این کار دست بردارند روندش کم می‌شود. می‌توان آن را با نظارت بیشتر کنترل کرد.

درباره‌ی رفتار جنسی مشکل‌ساز

رفتاری مرتب و مکرر است مثل خودارضاییِ وسواسی. مثلا کودکی ۶ ساله به‌طور مرتب در مدرسه یا دیگر مکان‌های عمومی خودارضایی می‌کند. بین کودکانی اتفاق می‌افتد که خوب یکدیگر را نمی‌شناسند. مثلا دختری ۸ ساله قسمت‌های خصوصی بدنش را در کلاس‌های فوق‌برنامه به یکی از کودکان تازه‌وارد نشان می‌دهد. به دفعات زیاد اتفاق می‌افتد و مزاحم فعالیت‌های عادی کودکانه می‌شود. مثلا دختری ۷ ساله به دلیل استمرار در لمس قسمت‌های خصوصی بدن کودکان دیگر از تیم ورزش کنار گذاشته شد. بین کودکانی اتفاق می‌افتد که از نظر سنی، جثه‌ای و مرحله‌ی رشد با هم متفاوتند. مثلا پسری ۱۱ ساله با دختری ۳ ساله «دکتر بازی» می‌کند. رفتار تهاجمی، اجباری یا به‌زور است. مثلا پسربچه‌ای ۱۰ ساله پسرخا‌له‌ی ۶ ساله‌اش را تهدید و مجبور به لمس آلتش می‌کند. گفتن این‌که این کار باید متوقف بشود اثری در کم شدنش ندارد. مثلا کودکی ۹ ساله حتا پس از آن‌که به او گفته شد که این رفتار مجاز نیست و برای او پیامدهایی دارد (مثل اجازه نداشتن برای بیرون رفتن از خانه) همچنان کودکان دیگر را به لمس همزمان بدن یک‌دیگر وا می‌دارد. باعث آسیب به کودک یا دیگران می‌شود. مثلا کودکی باعث آسیب فیزیکی مثل کبودی، قرمزی یا خراش به خودش یا کودک دیگر می‌شود، یا باعث ترس یا عصبانیت زیاد کودک دیگر می‌شود.

رفتارهای نادر در کودکان ۲ تا ۱۲ ساله

گذاشتن دهان روی اندام‌های جنسی، درخواست برای انجام فعالیت‌های جنسی به شیوه‌ی بزرگسالان، گذاشتن اشیا در مقعد یا واژن، تقلید کردن حرکات آمیزش (عمل دخول)، خودارضایی با اشیا، لخت کردن افراد دیگر، لمس اندام‌های جنسی دیگران پس از آن‌که به او گفته شد چنین کاری نکند. درخواست تماشای برنامه‌های تلویزیونی دارای صحنه‌های جنسی، لمس اندام‌های جنسی بدن بزرگسالان، درآوردن صداهای فعالیت جنسی.

بیان دیدگاه